“Suomalaiset kokevat painetuissa sanomalehdissä olevan mainonnan luonnolliseksi ja mieluisaksi osaksi sanomalehden sisältöä. Sitä odotetaan, siihen on aikaa paneutua, se ei häiritse ja sen voi vaikka leikata talteen”, kertoo Sanomalehtien Liiton media- ja kuluttajamarkkinoinnin johtaja Sirpa Kirjonen tiedotteessa. Tutkimuksessa vastaajat saivat valita kolmentoista mainonnan kanavan joukosta yhden, itselleen mieluisimman mainoskanavan.Television valitsi mieluisammaksi mainosvälineeksi 12 prosenttia vastaajista. Seuraavaksi mieluisimmat mainoskanavat olivat painetut kaupunkilehdet, painetut aikakauslehdet ja sanomalehtien verkkopalvelut. Verkkopalvelut Google, Facebook, Youtube ja Twitter jäävät suomalaisten mainoslistan häntäpäähän.
“Niin kiinnostava kuin sosiaalinen media ilmiönä ja ajankäytöllisesti on, ei se suomalaisten mielestä näytä olevan heille itselleen mieluinen mainonnan ympäristö. Sen sijaan painetuissa medioissa mainontaa otetaan mielellään vastaan”, Kirjonen sanoo. Suomalaisten suhtautumista eri mainosvälineiden mieluisuuteen tutkittiin osana IRO Researchin Tuhat suomalaista -tutkimusta.

Tutkimuksessa tehtiin tutkimushaastatteluja yhteensä 1000. Tutkimus toteutettiin 8.-16.9.2014.